AdvertentieInternet promotie

CPM - wat is het? Hoe wordt CPM gebruikt in reclame?

Het organiseren van een media- of contextuele reclamecampagne op het netwerk, berekent elke adverteerder het geschatte budget. Voor de klant van een reclamecampagne is het belangrijk om te zien hoe de middelen daarvoor zijn toegewezen, of geld voor het beoogde doel wordt besteed en met welke effectiviteit zij worden gebruikt. De berekening van de effectiviteit van het reclameproduct in mediaplaning is gebaseerd op verschillende indicatoren, waarvan een de CPM-index is. Wat is deze indicator, hoe om het te gebruiken - we zullen hieronder uitvinden.

CPM - waarom heb je het nodig

Wat is CPM in reclame, bekend sinds de vorige eeuw. De module is gebruikt in alle reclamecampagnes die in de media zijn gehouden. Uitgevers, televisie- en radiokanalen gebruiken deze indicator nog steeds om de kosten van reclame te berekenen. CPM wordt gebruikt voor de prijs van een weergave van reclame, niet voor individuele adressaten, maar voor duizend mogelijke kopers. Tegelijkertijd werd deze termijn in omloop gebracht. Eigenaren van reclameplatforms zouden alleen kunnen werken met hun circulatie en thematische focus, dus CPM werd bepaald, waarbij reclame met deze waarde effectief was.

Definitie van CPM

Een eenvoudige definitie van CPM is de prijs per duizend. De naam van de module komt uit de Engelse woorden Cost-Per-Thousand, waar M een Romeinse cijfer is, wat 1000 betekent. Dus op de vraag wat CPM is, kunt u antwoorden dat dit de prijs is voor duizend vertoningen van de advertentie. Hoe meer advertenties op de pagina's van kranten en tijdschriften verschijnen, hoe vaker het op de radio klinkt of op een televisiekanaal knippert, des te groter de indicator van deze coëfficiënt.

CPM berekenen in online reclamecampagnes

Op internet wordt de rol van een advertentie meestal gespeeld door banners - dezelfde vervelende pop-upvensters die gebruikers niet zo leuk vinden en die geld aan de eigenaar van reclameplatforms brengen. Hoe populairder de site, hoe meer gebruikers op deze pagina van het internet surfen, de duurdere reclame op deze site kost de klant.

Adverteerders zijn geïnteresseerd in het grootste aantal gebruikers die deze banner hebben gezien. Daarom, wat is CPM, dus wiskundig kan worden weergegeven:

CPM = (totale kosten van de advertentieorder) / (geplande aantal bannerweergaves per dag) * 1000.

Nu is het duidelijk, CPM - wat het is. Bij reclame is dit een van de belangrijkste indicatoren. De adverteerder kan berekenen hoeveel geld moet worden betaald aan de site-eigenaar, zodat de informatie wordt weergegeven aan duizend gebruikers van het netwerk.

Het is duidelijk dat deze berekening kan worden aangetoond door een simpel voorbeeld. De kosten van het plaatsen van een banner op de site van een portal zijn bijvoorbeeld $ 400 per week, de statistieken van deze internetpagina laten zien dat ongeveer een week de site door ongeveer 10.000 gebruikers wordt bekeken. Zo geeft een eenvoudige berekening een waarde:

CPM = $ 400 / $ 10.000 * 1000 = $ 4 voor duizend vertoningen reclame-informatie.

Advertisers moeten begrijpen dat een eenvoudige demonstratie van een banner op een thematische site meestal informatief is. Er is geen garantie dat alle tienduizend mensen die de pagina hebben bezocht, noodzakelijkerwijs op de banner klikken. Of een bezoeker op de link klikt of niet, hangt alleen af van de aantrekkelijkheid van de banner zelf en de informatie die erop staat. Elke site levert noodzakelijkerwijs alle gegevens van belang om de CPM-parameter te berekenen. Dat het voor de eigenaar van de site gunstig is, kan u begrijpen. Maar de reclame, de kwaliteit en de belangstelling voor de eindgebruiker zijn opgenomen in de taken van de klant.

Extra CTR, berekeningsmethoden

Om de kosten te verlagen, moet er rekening gehouden worden met een andere indicator: de CTR-index. De naam komt ook uit Engels en klinkt helemaal als klikfrequentie. CTR laat zien hoeveel mensen op de banner zijn geklikt en naar de advertentiepagina van de klant gaan. Deze module hangt direct af van de juistheid van de gekozen site, omdat de relevanter en noodzakelijkerwijs het reclame op de site lijkt, hoe groter de kans dat de bezoeker van de site geïnteresseerd is in informatie en klikt op de banner. De methode om deze indicator te berekenen is als volgt:

CTR = (aantal gebruikers die op de banner klikken) / (geplande aantal bannerweergaves per dag) * 100%.

Als bijvoorbeeld de 20.000 mensen die een advertentie hebben gezien, klikken op de link van 800 gebruikers, dan is de klikfrequentie 800/20 000 * 100 = 4%, die boven de minimum toegestane waarde ligt.

Uit ervaring is gebleken dat de minimale CTR 3-5% bedraagt. Indien minder, dan zal de kosten per potentiële klant de verwachte winst overschrijden, en reclame wordt als ondoeltreffend beschouwd.

Indexen gebruiken

CPM kan worden gebruikt om een kleinere doelgroep te selecteren. Bijvoorbeeld, bij het bestellen van een bannerplacement geeft de site de adverteerder informatie over de leeftijd, het veld, de woonplaats, de hobby's van alle geregistreerde bezoekers op de site. Zo verschijnt de gewenste banner alleen in die gebruikers op wie het gegeven reclameproduct is ontworpen. Het budget van de reclamecampagne wordt economischer en efficiënter besteed.

Ook moet rekening gehouden worden met de activiteit van reguliere gebruikers. Hoe vaker een en dezelfde bezoeker hetzelfde advertentieproduct ziet, hoe meer geld wordt afgeschreven van adverteerders, maar de klant wordt niet meer van klanten afkomstig. Daarom moet een gewenste berekening van de CPM- en CTR-indices gecombineerd met een grondige analyse van de door dit reclameplatform verstrekte informatie het gewenste resultaat naar de klant brengen.

Een ander punt dat in het begin van de reclamecampagne moet worden overwogen. Betaling kan worden gefactureerd op basis van CPM of CTR. Met andere woorden, de klant moet de essentie van bannerreclame op de CPM-module begrijpen - dat dit niet betaalt voor klikken van gebruikers, maar alleen voor de demonstratie van het reclameproduct

Samenvatting

Wanneer u gevraagd wordt wat CPM is, kunt u beantwoorden dat deze parameter een van de belangrijkste is bij het analyseren van de effectiviteit van een of andere advertentie, en ook bij het berekenen van de begroting van een reclamecampagne wordt rekening gehouden. Er wordt rekening gehouden met het aantal contacten van potentiële klanten met reclame-informatie en de kosten van het plaatsen van een banner op verschillende sites met een soortgelijke thematische focus. Rekening houdend met deze parameters kunt u de effectiviteit van een of ander advertentieplatform berekenen en de advertentiebudget succesvol beheersen.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 nl.unansea.com. Theme powered by WordPress.